نماینده رسمی پیمتاش در ایران

آیا لوله‌کشی استخر شما صحیح است؟

آیا لوله‌کشی استخر شما صحیح است؟

? ? همراهان عزیز پیمتاش پلاستیک شما میتوانید مطلب زیر در رابطه با لوله کشی استخر را در قالب پادکست آموزشی ArianPoolCast027 بشنوید:

متاسفانه بیشتر استخرهایی که در گذشته ساخته شده‌اند، دچار اشکالاتی در سیستم لوله‌کشی هستند. همین امر باعث می‌شود که صاحبان استخرها با مشکلاتی از این دست روبرو شوند:

  • صدای پمپ خیلی زیاد است.
  • پمپ استخر همیشه بسیار داغ است.
  • حتی اگر پمپ، ۲۴ ساعته روشن باشد هم استخر هیچ‌گاه تمیز نمی‌شود.
  • پمپ استخر باید مدام تعویض شود.

متأسفانه هنگامی‌ که مراحل ساخت استخر به پایان برسد، اصلاح سیستم لوله‌کشی، کمی دشوار می‌شود. همچنین دیده شده که معمولاً سایز پمپ‌ها، بزرگ‌تر از اندازه مناسب برای استخر شنا است. در این مقاله قصد داریم روش صحیح سایزینگ و اجرای لوله‌کشی استخرهای شنا را برای شما توضیح دهیم. به شما توصیه می‌کنیم پیش از آنکه برای ساخت استخر به سراغ شرکت‌های سازنده یا مجریان استخرهای شنا بروید، با روش صحیح لوله‌کشی آشنا شوید.

مراحل لوله‌کشی استخر باغ

سیستم لوله‌کشی استخر، شامل خطوطی است که زیر زمین مدفون می‌شوند و استخر را به تجهیزات سیستم فیلتراسیون متصل می‌کنند. خط مکش، شامل لوله‌هایی است که اسکیمر و درین اصلی را به پمپ استخر متصل می‌کنند. خط دهش هم لوله‌ای است که آب را از فیلتر استخر به نازل‌های دهش دیواره می‌برد. سایر خطوط لوله‌کشی هم ممکن است به نازل‌های دهش پله، جاروی استخری یا فواره‌ها و آب‌نماها متصل شوند.

تعیین اندازه و عمق استخر

اولین مرحله برای لوله‌کشی صحیح استخر این است که اندازه و عمق استخر مورد نظر خود را تعیین کنید و سپس با داشتن این اطلاعات، حجم استخر را محاسبه نمایید. برای محاسبه‌ی حجم استخر، از فرمول زیر استفاده می‌شود:

حجم استخر (بر حسب گالن)= مساحت سطح استخر × میانگین عمق × ۷/۵

فرض کنید ابعاد یک استخر مستطیلی شکل ۱۶×۳۲ فوت، ارتفاع بخش عمیق آن ۶ فوت و ارتفاع بخش کم‌عمق آن ۳ فوت است؛ بنابراین، حجم کل آب استخر، ۱۷۲۸۰ گالن می‌باشد. برای سیرکولاسیون صحیح آب، بهتر است که کل آب استخر را هر ۶ ساعت یکبار فیلتر کنیم.

تعیین میزان دبی آب استخر

در مرحله‌ی بعد، مشخص می‌کنیم که در هر دقیقه، باید چند گالن آب از سیستم فیلتراسیون عبور کند تا کل حجم آب استخر در مدت ۶ ساعت، تصفیه شود. حجم کل آب استخر (۱۷۲۸۰ گالن) را تقسیم بر ۶ (ساعت) و سپس تقسیم بر ۶۰ (دقیقه) می‌کنیم که برابر با ۴۸ گالن به ازای هر دقیقه می‌شود؛ بنابراین شما به پمپی نیاز دارید که در هر دقیقه، ۴۸ گالن آب را از سیستم فیلتراسیون عبور دهد.

انتخاب پمپ مناسب با دبی آب

مرحله‌ی بعد کمی دشوار است چراکه انتخاب پمپی که بتواند دبی مورد نیاز سیستم را ایجاد کند، می‌تواند باعث سردرگمی شود. برای انتخاب پمپ باید به پارامتر دیگری به نام هد نیز توجه کنیم. اکثر استخرهایی که به‌درستی لوله‌کشی شده‌اند، ۴۰ فوت هد دینامیکی کل (TDH) را ایجاد خواهند کرد. این مقدار مقاومت توسط لوله‌ها تولید می‌شود. پس از تعیین این پارامترها، می‌توانیم پمپ مناسب برای استخر را با مراجعه به نمودار هد و دبی شرکت سازنده، تعیین کنیم.

سایزینگ سیستم لوله‌کشی

اکنون، زمان سایزینگ سیستم لوله‌کشی استخر فرا رسیده است. بنابر اعلام انجمن متخصصان استخر و سونا (APSP)، لازم است که حداکثر fps ۶ آب در هریک از خطوط مکش و fps ۸ آب در هریک از خطوط دهش (به‌استثنای تجهیزات خاصی مانند آبشار) جریان پیدا کند. بنا بر نمودار زیر، برای لوله‌کشی مناسب، سایز لوله خط مکش باید حداقل ۲٫۵ اینچ و سایز خطوط دهش باید حداقل ۲ اینچ باشد.

بیشتر سازندگان استخر و مهندسان توصیه می‌کنند که سایز لوله‌کشی در خط مکش را زیر ۵ فوت در ثانیه در نظر بگیرید تا اطمینان حاصل شود که از مقدار حداکثری (fps ۶ آب) فراتر نمی‌روید. هرچقدر که سرعت آب در لوله‌ها پایین‌تر باشد، پمپ صدای کمتری تولید می‌کند، طول عمر آن افزایش می‌یابد و بازده انرژی بهتری نیز خواهد داشت.

اهمیت سایزینگ صحیح لوله‌کشی

متأسفانه یکی از بخش‌هایی که در پروژه ساخت استخرها نادیده گرفته می‌شود، سایزینگ لوله‌کشی است. این مسئله، مهم‌ترین جنبه‌ای است که باید در مورد آن بدانید. در ادامه، برای شما توضیح می‌دهیم که چرا میزان ورود و خروج آب استخر بیشتر از پمپ به سایز لوله بستگی دارد. همچنین به کاویتاسیون و مشکلاتی می‌پردازیم که این پدیده برای پمپ استخر ایجاد می‌کند.

کاویتاسیون پمپ استخر

شما می‌توانید برای استخر، از پمپ بزرگ به همراه لوله‌ی بزرگ استفاده کنید، ولی نمی‌توانید یک پمپ بزرگ را به همراه لوله‌ی کوچک برای استخر نصب کنید. به دلیل بالاتر بودن حجم آبی که از طریق لوله‌های بزرگ‌تر، نسبت به لوله‌های کوچک‌تر، جریان می‌یابد، بهتر است از لوله ۲/۵ اینچ و پمپ ۳/۴ اسب بخار به‌جای لوله ۱/۵ اینچ و پمپ ۱/۵ اسب بخار استفاده کنید.

اگر سایز لوله‌کشی استخر ۱/۵ اینچ باشد و از پمپ ۲ اسب بخار برای گردش آب استفاده شود، درواقع با صرف نیروی بیشتر به منظور انتقال آبی که فراتر از ظرفیت لوله‌هاست، به پمپ استخر آسیب وارد می‌کنید. به این پدیده کاویتاسیون گفته می‌شود؛ به این معنی که در پمپ، حفره یا حباب ایجاد می‌شود. زمانی که حباب‌ها در تلاش برای انتقال به منطقه پُرفشارتر (لوله) هستند، دچار فروپاشی می‌شوند. این امر، باعث بروز لرزش، ایجاد سروصدا، آسیب به تجهیزات پمپ، افت بازدهی و عدم دستیابی به فشار تعیین‏شده می‌شود.

انتخاب سایز لوله

آیا آبی که توسط یک لوله ۱/۵ اینچی منتقل می‌شود، به‌اندازه‌ی نصف یک لوله‌ی ۳ اینچی است؟ درست است که ۳ تقسیم بر ۲ برابر با ۱/۵ است اما درواقع یک لوله‌ی ۳ اینچی، gpm 275 و یک لوله ۱٫۵ اینچ، gpm 85  (یک سوم لوله‌ی ۳ اینچ) آب را انتقال می‌دهد. اندازه لوله استخر در هنگام تعیین اندازه پمپ مناسب برای استخر نیز اهمیت دارد. هرچقدر اندازه قطر لوله بزرگ‌تر باشد، آب بیشتری می‌تواند از طریق آن جریان پیدا کند. به‌عنوان یک قانون کلی، سرعت آب درون لوله نباید بیشتر از ۶ تا ۷ فوت بر ثانیه باشد. برای جزئیات بیشتر، می‌توانید از جداول سایزینگ لوله استفاده کنید.

سایز لوله (Inch) دبی (GPM)
۱/۵ ۴۴
۲ ۷۸
۲/۵ ۱۲۰
۳ ۱۶۰

اگر تجهیزات استخر خود را به پمپ‌های دور متغیر و فیلترهایی با خروجی‌های ٢ اینچ ارتقا داده‌اید، افزایش سایز لوله به ۲ اینچ به جای استفاده از لوله‌ی استاندارد ۱/۵ اینچی ایده خوبی است. پمپ‌های دور متغیر به منظور برقراری بهتر جریان و صرفه جویی در هزینه‌ها، به لوله‌ی ۲ اینچ نیاز دارند. همچنین برای آب‌نماهای استخری و یا جت‌های جکوزی قوی نیز می‌توان از لوله‌ی ۲ اینچ استفاده کرد.

نقشه‌ی لوله‌کشی استخرهای ویلایی

لوله UPVC، پمپ را از طریق خط مکش به اسکیمر و درین اصلی متصل می‌کنند و آب را، بعد از فیلتر شدن و عبور از سیکل گرمایش و گندزدایی، از طریق خط دهش به استخر باز می‌گرداند. لوله‌ها در کانالی دفن می‌شوند که از یک سر به اسکیمر و نازل‌های دهش در دیواره‌ی استخر می‌رسد و از سر دیگر به سمت تصفیه خانه هدایت می‌شود.

شرکت میراب آرین، به عنوان نماینده‌ی رسمی پیمتاش ترکیه در ایران، خط کاملی از لوله، اتصالات و شیرآلات UPVC فشار قوی (PN16) این برند را وارد بازار ایران کرده است. لوله و اتصالات UPVC پیمتاش از طریق نمایندگان میراب آرین در سراسر کشور، با بهترین قیمت به مشتریان عرضه می‌شوند. شما می‌توانید سبد محصولات پیمتاش را در بخش محصولات مشاهده نمایید.

درین‌های اصلی استخر

ایمنی شناگران حکم می‌کند که از سیستمی دوگانه برای درین‌های اصلی واقع در کف استخر استفاده شود. در صورتی‌که نیروی مکش پمپ میان دو درین تقسیم نشود، احتمال گیر افتادن افراد در یک درین بسیار قدرتمند وجود دارد. درین‌ها را به فاصله‌ی سه فوت از یکدیگر نصب کنید، این فاصله را با لوله‌ی UPVC پر کنید، لوله را از وسط برش دهید و یک سه‌راهی را در میانه‌ی آن نصب کنید. یک لوله از این سه‌راهی به سمت دیواره‌ی استخر در قسمت عمیق می‌رود و پس از خروج از کاسه‌ی استخر، به سمت سیستم فیلتراسیون هدایت می‌شود. با این کار می‌توانیم یک خط دهش از کف استخر به تصفیه خانه ایجاد کنیم.

اسکیمر استخر

دو کانکشن دو اینچی در قسمت پایین هر اسکیمر وجود دارد که یکی از آنها (معمولا کانکشن جلویی) با استفاده از درپوش UPVC مسدود می‌شود. کانکشن دیگر نیز به خط مکش سیستم فیلتراسیون متصل می‌شود تا آب سطح استخر که وارد اسکیمر می‌شود، به سمت فیلتر و تجهیزات گرمایشی و گندزدایی هدایت شود.

نازل‌های دهش استخر

شیر چندراهه‌ی فیلتر شنی استخر، سه پورت دارد که یکی از آنها، آب استخر را از پمپ به فیلتر منتقل می‌کند و دیگری، به خط دهش سیستم فیلتراسیون متصل می‌شود. در صورتی‌که استخر شما دارای تجهیزات گرمایشی (مثلاً مبدل حرارتی استخر) و گندزدایی (مثلاً کلرزن استخر) باشد، آب تصفیه شده از این تجهیزات می‌گذرد و سپس یه سمت نازل‌های دهش استخر هدایت می‌شود.

اجرای لوله‌کشی استخر و جکوزی

زمانی که استخر شما در حال گودبرداری است، اپراتور حفاری، گودالی را از سازه استخر تا جایی که تجهیزات استخر شما جانمایی شده است، ایجاد می‌کند. این امر سبب می‌شود که شما از اجرای حفره به صورت دستی جهت ورود لوله‌های کف به تصفیه‌خانه، بی‌نیاز باشید. در نهایت، کانالی با فضای کافی (حدود ۲ فوت عرض و ۲ فوت عمق) برای خطوط لوله‌کشی ایجاد می‌شود. به این ترتیب، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که فضایی کافی و مناسب برای خطوط لوله‌کشی و سیم‌کشی برق استخر ایجاد شده است.

خطوط لوله‌کشی شما باید در عمق حدوداً ۲ فوت از سطح زمین نصب شوند. به این ترتیب از فرونشست خاک و همچنین جابه‌جایی یا یخ‌زدگی لوله‌ها جلوگیری می‌شود.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دما به ندرت به نقطه‌ی انجماد می‌رسد، می‌توانید لوله‌ها را در عمق کمتری نصب کنید. با این حال، بهتر است لوله‌ها را در همان عمقی که گفته شد، نصب نمایید. اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید، نیاز است که قبل از رسیدن به دمای انجماد، خطوط و تجهیزات را برای زمستان آماده کنید. این کار با دمیدن هوا در لوله‌ها و تجهیزات به وسیله‌ی یک کمپرسور یا دمنده‌ی کوچک انجام می‌شود تا آب باقی‌مانده در سیستم کاملاً تخلیه شود. علاوه بر این، شیرهای خروجی اسکیمرها و نازل‌های دهش استخر را می‌بندیم و نازل‌های دهش و اسکیمرها را با درپوش مسدود می‌کنیم تا از وارد شدن آب به لوله‌ها در طول زمستان جلوگیری شود.

نکات تکمیلی لوله کشی استخر

هنگام اتصال لوله‌ی UPVC به اتصالات و شیرها، روش صحیح این است که داخل اتصال و بیرون لوله را با استفاده از کلینر تمیز کنید تا هیچ‌گونه گرد و غبار و چربی روی سطوح باقی نماند. در ادامه از پرایمر استفاده کنید و کمی به آن زمان دهید تا سطوح را برای اتصال آماده کند. سپس، سطح داخلی اتصال و سطح بیرونی لوله را چسب بزنید، لوله را با یک چرخش کوچک وارد اتصال نمایید و پس از ۳۰ ثانیه، آن را رها کنید.

اتصالات رزوه‌ای برای جلوگیری از ترک و نشتی به مراقبت بیشتری نیاز دارند. این اتصالات را با ۳ تا ۴ دور نوار تفلون در جهت عقربه‌های ساعت بپوشانید. برای اطمینان از آب‌بندی، ابتدا یک لایه نازک از سیلیکون یا دوپ لوله را روی رزوه‌ها بمالید و سپس از نوار تفلون استفاده کنید. هنگام سفت کردن اتصالات رزوه‌ای در پمپ‌ها، فیلترها، هیترها، کلرزن‌ها و … مراقب باشید که این کار را بیش از حد انجام ندهید و بعد از سفت کردن با دست، آن را فقط ۱ یا ۲ دور با آچار بپیچانید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، سعی کردیم نمای کلی سیستم لوله‌کشی استخرهای توکار خانگی و خصوصی در ویلاها و باغ‌ها را برای شما ترسیم کنیم و به نکاتی مهم و اساسی در مورد نحوه‌ی صحیح لوله‌کشی بپردازیم. امروزه برای لوله‌کشی استخرها و جکوزی‌ها، از لوله و اتصالات UPVC استفاده می‌شود. برند پیمتاش، یکی از تولیدکنندگان مطرح این عرصه است که لوله، اتصالات و شیرآلات UPVC را مطابق با استانداردهای اروپایی به تولید می‌رساند و این محصولات را از طریق نمایندگان خود به مشتریانی در بیش از ۱۰۵ کشور عرضه می‌کند. شرکت میراب آرین، تنها نماینده‌ی رسمی پیمتاش ترکیه در ایران است. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر، با ۴۱۵۷۲-۰۲۱ تماس بگیرید.

شما هم دیدگاهی برای این مطلب ارسال کنید