نماینده رسمی پیمتاش در ایران

شیر توپی مهره دار UPVC

شیر توپی پیمتاش یا بال ولو، نوعی شیر ربع‌گرد است که برای کنترل جریان سیال به صورت باز یا بسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. قطع و وصل جریان در این شیرها توسط یک توپی حفره‌دار انجام می‌شود که با چرخش دسته‌ی اهرمی شیر به میزان ۹۰ درجه، حول یک محور عمودی می‌چرخد. وقتی مجرا در راستای جهت جریان قرار بگیرد، جریان آزادانه از شیر عبور می‌کند و وقتی مجرا، عمود بر مسیر جریان قرار بگیرد، شیر، مسدود می‌شود. از شیر توپی برای تنظیم جریان سیال استفاده نمی‌شود چراکه اگر دسته‌ی شیر در حالت نیمه‌باز قرار بگیرد، جریان به صورت آشفته از شیر عبور می‌کند. در طولانی مدت، این امر می‌تواند باعث فرسایش نشیمن‌گاه توپی و خارج شدن شیر از حالت آب‌بند شود.

همانطور که از نام آنها برمی‌آید، شیرهای توپی مهره‌دار پیمتاش، در دو سر خود مجهز به مهره هستند. مهره‌های شیر که فلنچ (چسبی یا رزوه‌دار) درون آنها قرار می‌گیرد، روی بدنه‌ی شیر، پیچ می‌شوند. به این ترتیب، دیگر نیازی به استفاده از فلنچ و مهره‌ی جداگانه برای نصب شیر بر روی سیستم لوله‌کشی وجود ندارد. طراحی شیرهای توپی پیمتاش به صورت مهره‌دار همچنین منجر به سهولت و سرعت در امور تعمیر و نگهداری شیر (از جمله اسیدشویی یا تعویض قطعات داخلی) می‌شود. مواردی نظیر متریال شیر (UPVC)، قطر داخلی و خارجی شیر (به ترتیب، برابر با قطر توپی مجرا و قطر فلنچ)، بیشینه فشار کاری (PN16) و جهت جریان، به صورت اختصاری بر روی بدنه درج شده‌اند که می‌بایست در هنگام انتخاب و نصب شیر، مورد توجه قرار گیرند.

کاربرد شیر توپی مهره‌دار UPVC پیمتاش

در هنگام انتخاب شیر برای سیستم لوله‌کشی، باید به این نکته توجه شود که سیال عبوری، علاوه بر بدنه‌ی شیر، با متریال مورد استفاده برای ساخت قطعه‌ی آب‌بندی شیر هم سازگاری داشته باشد. این قطعه در شیرهای توپی مهره‌دار پیمتاش از دو اورینگ (داخلی و خارجی) و نشیمن‌گاه توپی شیر تشکیل شده است که به ترتیب از جنس EPDM و HDPE هستند. از این رو، شیرهای توپی پیمتاش علاوه بر سیالاتی نظیر آب آشامیدنی، آب حاوی کلر و آب شور، برای انتقال اسیدها و بازها با خلوص پایین هم قابل استفاده هستند. با این حال، برای اسیدها و بازهایی با درصد خلوص بالا، باید از شیرهایی با آب‌بند تفلونی استفاده شود (برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان ما در ارتباط باشید).

شیرهای توپی مهره‌دار UPVC پیمتاش (UPVC True Union Ball Valve)، در سه مدل چسبی، یک سر دنده و دو سر دنده عرضه می‌شوند و از این رو، علاوه بر سیستم‌های لوله‌کشی UPVC، جهت اتصال به خطوط پایپینگ غیرهم‌جنس (نظیر خطوط فلزی و خطوطی از جنس سایر مواد پلیمری از جمله PP و PE) و تجهیزاتی با کانکشن رزوه‌ای هم قابل استفاده می‌باشند. در تصفیه‌خانه‌ی استخرها و جکوزی، این شیرها عمدتاً در ورودی و خروجی تجهیزاتی مانند پمپ، فیلتر و مبدل حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و با توجه به نیاز سیستم، قطع و وصل جریان عبوری از این تجهیزات را امکان‌پذیر می‌سازند.

شیر توپی مهره دار UPVC

U-PVC Adhesive Bellmouth Ball Water Valve

شما هم دیدگاهی برای این مطلب ارسال کنید