نماینده رسمی پیمتاش در ایران

لوله یو پی وی سی UPVC چیست؟

لوله یو پی وی سی UPVC چیست؟

امروزه لوله‌های یو پی وی سی یک از شناخته شده ترین و پرکاربرد ترین محصول، در صنعت لوله‌کشی می‌باشد. این لوله‌ها در برابر مواد شیمیایی و گرما بسیارمقاوم و مستحکم است و ویژگی‌های خود را حفظ می‌کند. همچنین لوله‌های فشار قوی یو پی وی سی بسیار بسیار بادوام بوده و از مقاومت بالایی در برابر فرسایش و تغییرات جوی برخوردار است.

در این مقاله به بررسی ویژگی‌های لوله یو پی وی سی UPVC و کاربرد‌های آن در صنایع مختلف پرداخته‌ایم.

تاریخچه‌ی PVC

اوایل قرن بیستم بود که کمپانی آمریکایی بی اف گودریچ از دانشمندی به نام والدو سمون خواست تا جایگزینی مصنوعی برای لاستیک پیدا کند چراکه قیمت این ماده‌ی طبیعی، به شدت در حال افزایش بود. سمون توانست با اضافه کردن موادی به پی وی سی، آن را به ماده‌ای انعطاف پذیر و کاربردی تبدیل کند. از آنجا که بیم توقف پروژه به دلیل رکود اقتصادی دهه ۱۹۲۰ می‌رفت، سمون، ایده‌ی استفاده از PVC به عنوان پوششی ضد آب برای پارچه را اجرایی کرد. این ایده با استقبال بازار مواجه شده و به سرعت، کاربردهای جدیدی برای پی وی سی معرفی شد. در دوران جنگ جهانی دوم، پی وی سی به سرعت جایگزین موادی شد که برای عایق‌بندی سیم‌کشی کشتی‌های نظامی بکار می‌رفت و همین امر موجب شد که تقاضا برای تولید این ماده دوباره شدت بگیرد. از دهه‌ی ۱۹۵۰، شرکت‌های بیشتری شروع به تولید پی وی سی کردند و حجم تولید آن به طرز چشمگیری در سراسر جهان افزایش یافت. توسعه دهندگان همواره به دنبال این بوده‌اند که با ابداع روش‌هایی جدید، مشخصات این پلیمر ترموپلاستیکی را بهبود بخشیده و دامنه‌ی کاربردهای آن را بیش از پیش گسترش دهند.

یو پی وی سی چیست؟

یو پی وی سی مخفف عبارت Unplasticised Poly Vinyl Choloride است. این ماده این ماده برای اولین بار در سال ۱۹۱۲ در آزمایشگاه تولید گردید. از اجزای مختلفی ساخته شده است که می‌توان به ماده پایدار کننده، ماده تنظیم کننده ضربه، دی اکسید تیتانیوم و کربنات کلسیم اشاره کرد. هر کدام از این ماده‌ها خصوصیات منحصر به فردی را به یو پی وی سی می‌دهد. مانند پایدار کننده که سبب افزایش مقاومت یو پی وی سی در برابر حرارت و تابش نور خورشید می‌شود، ماده تنظیم کننده ضربه، مقاومت آن را در برابر ضربه افزایش می‌دهد.

کاربرد یو پی وی سی

لوله پی وی سی به دلیل انعطاف‌پذیری مناسب خود بیش از هر چیز برای لوله‌کشی به کار گرفته می‌شود. از سوی دیگر، لوله‌های سایز بزرگ PVC اغلب در خطوط لوله‌کشی آب آشامیدنی و فاضلاب کاربرد دارند. عایق‌بندی کابل‌های الکتریکی یکی دیگر از موارد کاربرد پی وی سی است و اخیرا صنایع بیشتری به دنبال استفاده از آن در بخش‌های مختلف هستند.

لوله یو پی وی سی UPVC فشار قوی چیست؟

لوله یو پی وی سی UPVC فشار قوی، از پرکاربردترین لوله‌های upvc محسوب می‌شود. لوله‌های یو پی وی سی فشار قوی طوری طراحی شده است که در برابر فشا‌ها و ضرباط بیرونی مقاوم هستند و هرگز پوسیده نمی‌شود و ترک نمیخورد. به همین علت از لوله‌های یو پی وی سی فشار قوی برای محافظت از عبور کابل‌های فشار قوی از بین فضاهای شهری و جاده‌ای، لوله‌کشی استخر و فاظلاب استفاده می‌شود.

ویژگی‌های لوله و اتصالات UPVC

فرمولاسیون یو پی وی سی، این پلیمر را به کاربردی‌ترین ماده در میان انواع مواد ترموپلاستیکی تبدیل کرده است. لوله، اتصالات و شیرآلات UPVC به ویژه در زمینه‌ی سیستم‌های لوله‌کشی فشار قوی کاربرد دارند. محصولات UPVC، انتخابی مناسب و به صرفه برای سیستم‎های انتقال مایعات شیمیایی خورنده و به طور کلی سیستم‌های توزیع و تصفیه آب بوده و جایگزین لوله، اتصالات و شیرآلات فلزی و محصولاتی از جنس سایر مواد ترموپلاستیکی شده‌اند. دلایل اصلی این امر، ویژگی‌های منحصر به فرد محصولات UPVC است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

حمل و نقل و نصب آسان

لوله و اتصالات UPVC نسبتاً سبک هستند (تقریباً نصف وزن آلومینیوم و یک ششم وزن فولاد). همین امر منجر به کاهش هزینه‌های حمل و نقل می‌شود. برای برش دادن این لوله‌ها فقط به یک ابزار معمولی برش نیاز است. اتصال آنها نیز از طریق اتصالات چسبی یا رزوه‌ای انجام می‌شود که فرآیندهایی سریع و آسان هستند و اتصالی مستحکم و فاقد هرگونه درز و نشتی ایجاد می‌کنند.

مقاومت شیمیایی

لوله و اتصالات UPVC در برابر طیف گسترده‌ای از اسیدها، بازها، الکل‌ها‌ و بسیاری از مواد شیمیایی دیگر مقاوم هستند. همین خاصیت باعث می‌شود که سیستم‌های لوله‌کشی UPVC برای انتقال سیالات خورنده، آبی که pH آن پایین باشد، آبی که حاوی کلر باشد، آب شور و مواردی از این دست، مناسب باشد. این لوله‌ها از موادی غیرسمی، بی بو و بی رنگ ساخته شده‌اند و به هیچ وجه با سیالی که حامل آن هستند، واکنش نشان نمی‌دهند. از این رو برای سیستم‌های انتقال آب آشامیدنی یا سیستم‌هایی که بطور مستقیم با سلامت انسان در ارتباط هستند، مناسبند.

شما هم دیدگاهی برای این مطلب ارسال کنید