نماینده رسمی پیمتاش در ایران

عوامل موثر در طول عمر خطوط UPVC

عوامل موثر در طول عمر خطوط UPVC

از جمله ویژگی‌های لوله و اتصالات UPVC که این محصولات را به یکی از پرمصرف‌ترین متریال در سیستم‌های لوله‌کشی تبدیل کرده است، دوام و ماندگاری بسیار بالای آنهاست. لوله‌های UPVC تقریباً ۱۰۰ سال عمر می‌کنند. البته، پارامترهای مختلفی هستند که نقش تعیین‌کننده‌ای در طول عمر لوله‌های UPVC دارند؛ از جمله اینکه این سیستم‌ها در معرض چه عواملی قرار می‌گیرند و چگونه نصب می‌شوند. خبر خوب این است که راهکارهایی برای محافظت از لوله‌های UPVC و جلوگیری از خراب شدن آنها وجود دارد.

دوام لوله و اتصالات UPVC

لوله‌های پلی وینیل کلراید (PVC) در دهه ۱۹۶۰ به عنوان جایگزینی برای سایر متریالی معرفی شدند که پیش از آن برای سیستم‌های لوله‌کشی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این لوله‌ها به دلیل قیمت پایین و دوام بالا، به سرعت محبوب شدند و امروزه هم از پرکاربردترین محصولات برای خطوط آبرسانی به شمار می‌روند. طول عمر دقیق لوله‌های PVC مشخص نیست زیرا هنوز مدت زیادی از معرفی این محصولات به بازار نگذشته است. بر اساس داده‌های رگرسیون تنش ۵۰ ساله، تخمین زده شده است که سیستم‌های لوله‌کشی پی وی سی، ۵۰ سال عمر می‌کنند. اما در واقع، می‌توان انتظار داشت که چنین سیستم‌هایی ۱۰۰ سال یا بیشتر هم دوام بیاورند.

البته طول عمر طبیعی لوله و اتصالات UPVC به عواملی نظیر زمینه‌ی کاربرد آنها بستگی دارد. در این پست، نگاهی خواهیم داشت به عواملی که می‌توانند باعث تضعیف لوله‌های UPVC شوند یا به آنها آسیب وارد کنند. همچنین به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید از خرابی لوله‌های UPVC جلوگیری کنید و طول عمر این محصولات را افزایش دهید.

نور خورشید

به طور کلی، با توجه به اینکه ماده‌ی خام UPVC، دارای ساختار مولکولی آمورف (غیرکریستالی) است، لوله و اتصالات UPVC در برابر اشعه UV خورشید از مقاومت بالایی برخوردار هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای طولانی مدت، تأثیر چندانی بر استحکام کششی محصولات UPVC ندارد. تنها موردی که به نظر می‌رسد تحت تاثیر قرار بگیرید، مقاومت در برابر ضربه است. به عبارت دیگر، ممکن است لوله پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، تا حدودی شکننده شود.

میزان مقاومت لوله UPVC در برابر ضربه به عواملی مانند کیفیت، ضخامت و قطر لوله بستگی دارد. مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید و شرایط آب و هوایی که UPVC پیش از نصب در معرض آن قرار گرفته است نیز بر کاهش مقاومت UPVC در برابر ضربه تأثیر می‌گذارد.

حفاظت از لوله‌های UPVC روکار

با این وجود، راهکارهایی برای محافظت از سیستم‌های لوله‌کشی  UPVCکه روی زمین اجرا می‌شوند، وجود دارد. تولیدکنندگان UPVC توصیه می‌‌کنند که با لایه‌ای نازک از رنگی روشن که بر پایه‌ی لاتکس باشد، از لوله‌ها محافظت کنید. همچین می‌توانید متریالی مات را دور تا دور لوله بپیچید تا به جای جذب نور، آن را منحرف کند. این کار باعث می‌شود که لوله‌ها بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تغییر رنگ ندهند و به استحکام و دوام آنها نیز کمک شود. همچنین توصیه می‌شود که هنگام خرید لوله‌های UPVC، به تامین کنندگانی مانند میراب آرین مراجعه کنید که لوله‌ها را در انبار سرپوشیده نگهداری می‌کنند. به این ترتیب، اطمینان حاصل می‌شود که لوله‌ها قبل از خرید، در معرض اشعه‌های مضر خورشید قرار نگرفته‌اند.

آب و هوا و خاک

برای سیستم‌های لوله‌کشی UPVC که به صورت دفنی اجرا شده‌اند، نور خورشید مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما جابجایی و یخ‌زدگی خاک و همچنین زباله‌ها و سنگ‌های باقی‌مانده در آن، می‌توانند مشکل‌ساز شوند. زباله‌ها و سنگ‌هایی در خاک محل نصب لوله‌های دفنی قرار دارند، می‌توانند منجر به اصطکاک و در نتیجه، منجر به آسیب وارد شدن به لوله‌ها شوند.

علاوه بر این، در مناطقی که دمای هوا می‌تواند به نقطه‌ی انجماد برسد، لوله‌های UPVC ممکن است در معرض خطر باشند. چرخه‌های انجماد و ذوب (وقتی خاک یخ می‌زند و بعد، یخ آن باز می‌شود) می‌توانند باعث جابجایی، انقباض و انبساط خاک شوند و به این ترتیب، به سیستم لوله‌کشی، آسیب وارد کنند. اگرچه UPVC نسبت به سایر مواد، انعطاف پذیرتر است، اما در هر حال، نقطه شکستی دارد و حرکت خاک می‌تواند باعث از بین رفتن آن شود.

حفاظت از لوله‌های UPVC توکار (دفنی)

خوشبختانه، راهکارهایی وجود دارند که خطر آسیب به لوله‌های یو پی وی سی و سیستم‌های لوله‌کشی دفنی را کاهش می‌دهند. اول از همه، مهم است که خاک محل نصب سیستم لوله‌کشی، عاری از زباله و سنگ باشد. چه لوله‌کشی را به یک پیمانکار بسپارید و چه خودتان قصد داشته باشید که اینکار را انجام دهید، ضروری است که زباله‌ها و سنگ‌ها، تا حد امکان از خاک جدا شوند. بنابراین، ممکن است ناچار شوید که خاک را تخلیه و آن را با شن و ماسه جایگزین کنید. علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که خطوط لوله‌ی یو پی وی سی باید حداقل یک تا دو فوت زیر زمین نصب شوند تا از آسیب‌های ناشی از چرخه‌های انجاد و ذوب جلوگیری شود.

طراحی و نصب

اگر سیستم‌های لوله‌کشی UPVC به درستی طراحی و نصب نشده باشند، می‌توانند منجر به از کار افتادن سیستم شوند. بدیهی است که این موضوع در مورد هر نوع سیستم لوله‌کشی صدق می‌کند. یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که در نصب سیستم‌های لوله‌کشی یو پی وی سی دیده می‌شود، این است که برای اتصال لوله به اتصالات، از چسب PVC به مقدار کافی استفاده نمی‌شود و یا برعکس، در استفاده از چسب، زیاده‌روی می‌شود. از آنجایی که UPVC، ماده‌ای بسیار متخلخل است، استفاده‌ی بیش از حد چسب می‌تواند باعث تجزیه‌ی آن شود. در مقابل، اگر از چسب بسیار کمی استفاده شود، اتصال ضعیفی حاصل می‌شود که ممکن است دچار نشتی یا شکستگی شود.

مشکل دیگری که ممکن است در صورت عدم نصب صحیح خطوط لوله‌ی یو پی وی سی UPVC رخ دهد، “short insertion” نام دارد. این خطا در صورتی رخ می‌دهد که در هنگام نصب، لوله به میزان کافی وارد اتصال نشود. این امر باعث ایجاد شکافی می‌شود که ممکن است منجر به بروز نشتی و همچنین تجمع آلاینده‌هایی شود که می‌توانند وارد جریان آب شوند.

نصب لوله‌کشی UPVC

برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از نصب، باید هرگونه آشغال، سنگ یا خاکی که وارد لوله‌ها شده‌ است یا  هر عامل دیگری که می‌تواند باعث تجمع آلاینده‌ها در داخل لوله شود را قبل از نصب کاملاً برطرف کنید. لبه‌های لوله‌ی UPVC باید تا حد امکان صاف باشد تا اتصال به طور کامل برقرار شود و چسب هم بتواند سطوح مورد نظر را به خوبی به یکدیگر متصل کند. علاوه بر این، مهم است که، به ویژه در سیستم‌های آبیاری، سرعت آب در خط لوله در نظر گرفته شود. سایزینگ صحیح سیستم لوله‌کشی هم عامل مهمی در جلوگیری از بروز خرابی و مشکل به شمار می‌رود.

نتیجه‌گیری

هرگز این نکته را فراموش نکنید که انواع متریال مورد استفاده برای سیستم‌های لوله‌کشی، دارای مزایا و معایبی برای الزامات خاص پروژه‌های مختلف هستند. برای اطمینان از عملکرد بهینه و بیشینه‌ی خط لوله، باید متریال مورد استفاده را با توجه به عوامل مختلفی نظیر شرایط آب و هوایی، مشخصات خاک منطقه و فشار مورد نیاز سیستم تعیین کنید. صرف نظر از کیفیت لوله، اگر متریالی مناسب با شرایط پروژه برای سیستم لوله‌کشی در نظر گرفته نشود، نمی‌توانید به نتیجه‌ی دلخواه دست پیدا کنید.

لوله‌ی یو پی وی سی، متریالی عالی برای پروژه‌های مختلف از جمله استخرها و جکوزی‌ها، سیستم‌های آبیاری و تصفیه‌خانه‌ها است. از ویژگی‌های محصولات UPVC می‌توان به استحکام، مقاومت، دوام و مقرون به صرفه بودن آنها اشاره کرد. با این حال، مانند سایر متریالی که برای لوله‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، لوله و اتصالات UPVC هم باید به درستی نصب و نگهداری شوند تا در کوتاه مدت و بلندمدت، دچار مشکل نشوند. در این مقاله، سعی کردیم اطلاعاتی را درمورد عوامل موثر بر طول عمر خطوط لوله‌ی UPVC در اختیار شما قرار دهیم. علاوه بر این، راهکارهایی را به شما معرفی کردیم که با بکارگیری آنها بتوانید از دوام حداکثری سیستم‌های لوله‌کشی UPVC اطمینان حاصل نمایید.

شما هم دیدگاهی برای این مطلب ارسال کنید